Zarządcy nieruchomości Warszawa na naszym blogu mogą znaleźć artykuły omawiające 5 podatków związanych z nieruchomościami. Aktualnie staramy się przybliżyć temat opłat, które czasami trzeba ponosić, jeżeli jest się właścicielem nieruchomości. Omówimy następujące opłaty:
- opłaty za korzystanie ze środowiska;
- opłaty za usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości;
- opłata planistyczna;
- opłaty adiacenckie;
- opłata skarbowa;
- opłata sądowa;
- taksa notarialna.
Ostatnio omówiliśmy opłaty za korzystanie ze środowiska, więc dziś pora na opłatę za usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości.
Opłaty za usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości
Zarządca nieruchomości Warszawa i kraj powinien znać następujące akty prawne:
- Ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody;
- Ustawę o lasach;
- Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew;
- Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie zieleni w danym roku.
Jest to ważne, ponieważ usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości podlega ograniczeniom wynikającym właśnie z tych przepisów. W niektórych przypadkach na usunięcie drzewa lub krzewu niezbędne jest uzyskanie zezwolenia. Takie zezwolenie wydaje:
- prezydent miasta;
- burmistrz miasta;
- wójt.
Usunięcie drzewa lub krzewu oznacza jego ścięcie, wykarczowanie, wykopanie z korzeniami i posadzenie na innej nieruchomości. Jeżeli chcemy jedynie przemieścić drzewo lub krzew w obrębie danej nieruchomości, nie potrzebujemy do tego zezwolenia, choć jeżeli zniszczymy takie drzewo, to podlegamy karze. Karę pieniężną możemy również otrzymać, gdy:
- usuniemy drzewo lub krzewy bez wymaganego zezwolenia;
- zniszczymy drzewa lub krzewy przez niewłaściwe wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych;
- zniszczymy drzewo lub krzewy niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych, wykorzystaniem sprzętu technicznego lub gdy zastosujemy środki chemiczne w sposób szkodliwy dla roślinności.
W zezwoleniu podana jest opłata za usunięcie danej rośliny, a także termin jej usunięcia. Nie zawsze opłata jest wymagana, dzieje się tak np. gdy drzewo zagraża bezpieczeństwu ludzi lub mienia.
Aby uzyskać zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu niezbędne jest złożenie wniosku. Druki wniosków można pobrać w urzędach lub na ich stronach internetowych. Wniosek taki składa się osobiście, przez pełnomocnika lub wysyła się pocztą do urzędu właściwego ze względu na położenie nieruchomości.
Odpowiedni urząd ma na wydanie decyzji od momentu złożenia kompletnego wniosku miesiąc, chyba że sprawa jest szczególnie skomplikowana, wtedy termin wydłuża się do 2 miesięcy.
Jeżeli nie zgadzamy się z wydaną decyzją, możemy złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Mamy na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Oczywiście to właściciel nieruchomości występuje z wnioskiem o zgodę na usunięcie drzewa lub krzewu, jednak my jako zarządcy nieruchomości Warszawa możemy pomóc mu przygotowaniu niezbędnych dokumentów. Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w obsłudze swoich nieruchomości, to zachęcamy do skorzystania z naszych usług.