Dlaczego i jak przygotowywać raporty z zarządzania nieruchomością?

Blog nieruchomości MAWEN

Zarządca nieruchomości komercyjnych ściśle współpracuje z ich właścicielem – artykuł o tym jak ważna jest taka współpraca, można przeczytać w tym miejscu. Jednym z obowiązków zarządcy nieruchomości bez wątpienia będzie przygotowywanie odpowiednich raportów. Jest to bowiem podstawowe źródło informacji dla właściciela o stanie ekonomicznym i technicznym budynku, o także o planowanych działaniach i inwestycjach. Jak można przygotować taki raport?

Co powinien zawierać dobry raport z zarządzania nieruchomością?

Podstawową rolą raportu z zarządzania nieruchomością jest dostarczenie jej właścicielowi wiedzy na temat jej bieżącego stanu. Jest to również możliwość skontrolowania pracy zarządcy nieruchomości i rozliczenia go z wykonywanych przez niego obowiązków.

Zarządcy nieruchomości Warszawa powinni przygotowywać raporty w sposób przejrzysty oraz czytelny. Ważne jest także, by taki raport był jak najbardziej zrozumiały, nawet dla osób, które czytają go, nie znając nieruchomości.

Tak naprawdę to jaki zakres oraz formę będzie miał taki raport, powinno zostać ustalone już na etapie negocjowania treści umowy o zarządzaniu nieruchomością komercyjną (więcej na temat takiej umowy napisaliśmy w tym artykule). Powinno też zostać z góry ustalone, czy taki raport będzie sporządzany i dostarczany w formie papierowej, elektronicznej, czy też w obu. Co bardzo ważne należy określić jak często należy sporządzać takie sprawozdanie – co miesiąc, kwartał, czy jeszcze rzadziej.

Co zarządca nieruchomości komercyjnych może umieścić w takim raporcie?

  • przychody uzyskane z najmu powierzchni;
  • poniesione koszty wraz z ich porównaniem z kosztami założonymi w budżecie nieruchomości;
  • aktualny status wynajmu nieruchomości (kiedy kończą się umowy, jakie powierzchnie są niewynajęte);
  • zadłużenie najemców wraz z postępem windykacji;
  • stan techniczny budynku (informacje o przeglądach i kontrolach, a także o zrealizowanych i zaplanowanych pracach remontowych i konserwacyjnych);
  • różne sprawy związane z najemcami (zapytania, wnioski, kwestie sporne);
  • sprawy związane z usługodawcami.

Po przygotowaniu i doręczeniu takiego raportu właścicielowi zazwyczaj dochodzi do spotkania raportowego z zarządcą nieruchomości komercyjnych. Jeżeli właściciel mieszka daleko, spotkanie takie można urządzić przez internet. W takim przypadku do raportu warto dołączyć dodatkowe zdjęcia na przykład z przeprowadzonych remontów, wprowadzonych zmian czy zorganizowanych w budynku imprezach.

Jeżeli zarządca nieruchomości komercyjnych dobrze wywiązuje się ze swoich zadań, to nie ma powodu do obaw, a przygotowanie takiego raportu nie będzie dla niego zbyt czasochłonne. Rozumie on przecież, jak duże znaczenie ma taki raport dla właściciela. Im bardziej szczegółowy on będzie, tym więcej właściciel będzie wiedział na temat swojej nieruchomości, a jego zaufanie do zarządcy wzrośnie. Gdyby chcieli państwo skorzystać z usług profesjonalnego zarządcy nieruchomości Warszawa i okolice, to zachęcamy do zapoznania się z naszą stroną internetową.

Dlaczego i jak przygotowywać raporty z zarządzania nieruchomością?

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search