Czytając różne artykuły na naszym blogu (na przykład ten na temat zarządcy nieruchomości i jego obowiązków), można dojść do wniosku, że naprawdę warto korzystać z usług takiego profesjonalisty. Załóżmy więc, że właśnie stoisz przed wyborem takiej osoby. Wybór ofert jest naprawdę duży. Czym powinien on się charakteryzować, żebyś był zadowolony z jego usług? Dziś zwrócimy uwagę na parę czynników.
Oferta usług, które oferuje i cena
Wiadomo, że im szerszy zakres obowiązków proponuje osoba zajmująca się zarządzaniem nieruchomościami komercyjnymi czy mieszkaniowymi, tym lepiej dla nas. Z pewnością można wymienić kilka czynności wręcz niezbędnych, a niektóre będą bardzo pożądane i ułatwią nam życie:
- obsługa finansowo – księgowa;
- obsługa prawna;
- obsługa techniczna, najlepiej dostępna przez całą dobę;
- skuteczna windykacja długów;
- obsługa remontów – dostęp do sprawdzonych wykonawców, umiejętny nadzór nad prowadzonymi pracami;
- w obecnych czasach bardzo przydatne są skuteczne narzędzia do komunikacji on-line z mieszkańcami.
I teraz kwestia bardzo kontrowersyjna – na ile taką pracę wycenić? Wiadomo, że generalnie często szukamy konkurencyjnych cenowo ofert. Jednak z drugiej strony doświadczenie, wiedza, umiejętności muszą kosztować. Czy warto oszczędzać na zarządcy nieruchomości komercyjnej lub mieszkaniowej? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam, biorąc jednak pod uwagę fakt, że to od tej osoby zależeć będzie w dużej mierze sytuacja finansowo – techniczna nieruchomości, a także jakość życia osób z niej korzystających.
Doświadczenie i referencje
Jeśli chodzi o doświadczenie to zasada jest prosta – im ktoś dłużej jest zarządcą nieruchomości komercyjnej czy jakiejkolwiek innej tym lepiej poradzi sobie w sytuacjach nagłych, niespodziewanych, kryzysowych. Taki zarządca sporo już w życiu widział, sporo problemów rozwiązał, więc będzie łatwiej zadziałać mu szybko i profesjonalnie. Zapewne potrafi dobrze dbać o sytuację finansową, prawną i techniczną nieruchomości. Doświadczony zarządca z niejednym zarządem już współpracował, niejeden konflikt z członkami wspólnoty rozwiązał, więc komunikacja przychodzi mu już dużo łatwiej.
Jeśli taki zarządca jest doświadczony i godny polecenia to nie będzie bał się przedstawić wystawionych mu referencji od podmiotów, którym obecnie wykonuje usługę zarządzania nieruchomościami na zlecenie. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by osobiście porozmawiać z jego klientami i zapytać o ich zdanie na temat jego usług. Jeśli zarządca nie będzie chciał podzielić się takimi referencjami powinna się nam zaświecić czerwona lampka ostrzegawcza.
Licencja i ubezpieczenie OC
Według aktualnego ustawodawstwa zarządca nieruchomości nie musi posiadać licencji, jednak jej posiadanie sprawia, że taka osoba ma lepsze wykształcenie i jest lepiej przygotowana do tej pracy. Można to sprawdzić na ogólnodostępnych stronach internetowych. Jak zarządca zdobywa taką licencję dowiesz się z tego artykułu.
Natomiast każdy zarządca nieruchomości w myśl ustawy o gospodarce nieruchomościami ma obowiązek posiadania polisy OC, która pokrywa szkody wyrządzone jego zaniechaniem lub działaniem w związku z zarządzaną nieruchomością. Minister finansów rozporządzeniem ustalił minimalną wartość takiej polisy na 50000 euro. Jeśli nasza nieruchomość jest warta więcej być może warto poszukać zarządcy z wyższą polisą OC. Na przykład nasza firma utrzymuje polisę na kwotę minimum 1 000 000 PLN czyli znacznie przewyższającą wymagania prawne co dalej jeszcze większe poczucie bezpieczeństwa naszych klientów.
To główne rzeczy, na które warto zwrócić uwagę wybierając ofertę zarządcy nieruchomości. Przede wszystkim warto poświęcić na to wystarczającą ilość czasu i sprawdzić wszystko dokładnie, ponieważ jest to bardzo ważna decyzja mająca wpływ na stan naszej nieruchomości i komfort życia jej użytkowników. Jeśli chcesz zapoznać się z naszą ofertą, zapraszamy tutaj.