Skąd zarządca nieruchomości może czerpać informacje o nieruchomościach?

Blog nieruchomości MAWEN

Część 2: Ewidencja gruntów i budynków  – ciąg dalszy

Z naszego poprzedniego artykułu zarządcy nieruchomości Warszawa i Polska dowiedzieli się, że istnieją co najmniej cztery główne źródła informacji o budynkach i gruntach. Są to:

  • Ewidencja gruntów i budynków;
  • Księgi wieczyste;
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
  • Mapa zasadnicza.

Temat ksiąg wieczystych był już obszernie poruszony na naszym blogu. Z kolei ewidencja gruntów i budynków to temat tak szeroki, że dziś poświęcimy mu drugi artykuł. Skupimy się w nim na tym, o jakie informacje z niej można wystąpić. Omówimy trzy kluczowe elementy:

  • Wypis z ewidencji gruntów i budynków;
  • Wyrys z ewidencji gruntów i budynków;
  • Mapę ewidencyjną.

Wypis z ewidencji gruntów i budynków.

Jest to wyciąg z części opisowej ewidencji gruntów i budynków dotyczącej konkretnej nieruchomości. Będzie on więc zawierał dane dotyczące właściciela, oznaczenia działki ewidencyjnej wraz z powierzchnią, a także informacje co do księgi wieczystej oraz innych dokumentów prawnych wybranego budynku lub gruntu.

Wypis z ewidencji gruntów i budynków jest szczególnie ważny w obrocie nieruchomościami, gdyż stanowi dla notariusza podstawę ustalenia zgodności pomiędzy danymi z księgi wieczystej a faktycznym stanem określonym w ewidencji. Wykorzystują go również sądy oraz urzędy skarbowe i tym podobne instytucje, aby ustalić stan i zakres posiadania. Jest on również wymagany jako załącznik do składanego wniosku o pozwolenie na budowę na wskazanej działce lub też o wydanie decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Organ wydający konkretny wypis umieszcza w specjalnej klauzuli, do jakiego celu przeznaczony jest ten dokument.

Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.

Jest to kopia mapy ewidencyjnej, która zawiera między innymi granice, numery działek oraz budynki. Wyrys przeznaczony jest do zakładania nowych ksiąg wieczystych lub aktualizacji znajdujących się w niej wpisów. Stanowi integralną całość z wypisem z rejestru gruntów, więc zawsze przygotowywany jest razem z nim. Jest on przydatny również do uregulowania spraw własnościowych w drodze postępowania sądowego.

Mapa ewidencyjna.

Nazywana inaczej mapą katastralną to wielkoskalowe, standardowe opracowanie kartograficzne, stworzone na podstawie danych ewidencji gruntów i budynków, umieszczonych w bazach danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Obejmuje ona:

  • Granice – państwa, województwa, gminy, powiatu, działek ewidencyjnych;
  • Oznaczenia punktów granicznych;
  • Kontury budynków;
  • Numery działek ewidencyjnych;
  • Dane opisowo – informacyjne – nazwę województwa, gminy, powiatu, ulic, cieków, zbiorników wodnych, numery dróg publicznych oraz numery porządkowe i ewidencyjne budynków.

W zależności od stopnia zurbanizowania terenu oraz struktury władania gruntami może być sporządzona w następujących skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000.

Obsługa nieruchomości komercyjnych to złożona sprawa. Nasza firma zarządzająca nieruchomościami Warszawa i okolice chętnie w tym Państwu pomoże. Jeżeli chcieliby Państwo skorzystać z naszej oferty, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej.

Skąd zarządca nieruchomości może czerpać informacje o nieruchomościach?

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search