Skąd zarządca nieruchomości może czerpać informacje o nieruchomościach?

Blog nieruchomości MAWEN

Część 1: Ewidencja gruntów i budynków

Zarządzanie inwestycjami i nieruchomościami w wielu sytuacjach wymaga uzyskiwania konkretnych danych na temat obiektów, którymi zarządzamy albo na temat nieruchomości z nimi sąsiadującymi. Można się zastanawiać, skąd czerpać takie informacje. W zależności od typu wiadomości, których potrzebujemy, istnieją główne źródła, do których można sięgnąć. Należą do nich:

  • Ewidencja gruntów i budynków;
  • Księgi wieczyste;
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
  • Mapa zasadnicza.

O księgach wieczystych pisaliśmy już trochę na naszym blogu, więc w kolejnych artykułach postaramy się skupić na kolejnych podstawowych źródłach informacji zarządcy nieruchomości Warszawa.

Ewidencja gruntów i budynków – co to takiego?

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzona przez starostów powiatowych lub prezydentów miast na prawach powiatu w specjalnym systemie informatycznym, który zawiera bazę danych ewidencyjnych. Jest to jednolity dla kraju, bardzo systematycznie aktualizowany zbiór danych opisowych i liczbowych o gruntach, budynkach i lokalach, a także o ich właścicielach i innych osobach władających nimi. Osoby te są zobowiązane do zgłaszania starostom każdej zmiany danych objętych obowiązkową ewidencją, chyba że ta zmiana wynika z decyzji określonych organów (na przykład sądów czy kancelarii notarialnych), które mają obowiązek przesyłać do starostów odpisy aktów notarialnych w terminie 30 dni od uprawomocnienia się konkretnego dokumentu. Ewidencja ta obejmuje całe terytorium Polski. Nie wykazuje się w niej jednak obiektów, których budowa według przepisów prawa budowlanego nie wymaga zgłoszenia ani uzyskania pozwolenia na budowę.

Jakie informacje znajdują się w ewidencji gruntów i budynków? Dotyczą one:

  • Gruntów – położenie, granice, powierzchnia, oznaczenie księgi wieczystej;
  • Budynków – położenie, przeznaczenie, ogólne dane techniczne, funkcje użytkowe;
  • Lokali – położenie, powierzchnia użytkowa, funkcje użytkowe;
  • Właścicieli wraz z ich miejscem zamieszkania;
  • Ewentualny wpis do rejestru zabytków;
  • Wartość nieruchomości.

Informacje znajdujące się w tej ewidencji są jawne i udzielane odpłatnie na wniosek właścicieli danych gruntów, budynków czy lokali oraz innych podmiotów, które mają w tym swój interes prawny. Można wystąpić o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. O tym, co to takiego, napiszemy nasz kolejny artykuł.

To właśnie na podstawie informacji znajdujących się w ewidencji gruntów i budynków wprowadza się oznaczenie nieruchomości do księgi wieczystej. Jeżeli znajdują się niezgodności w obu tych dokumentach, sąd dokonuje na wniosek właściciela bądź z urzędu sprostowania tych danych.

Jak więc widać zarządzanie nieruchomością komercyjną to nie tylko posiadanie dużej liczby wiadomości, ale też wiedza na temat tego, gdzie trzeba się zgłosić, aby takie informacje zdobyć. Zatrudnienie właściwej firmy zarządzającej nieruchomościami przerzuca ten ciężar z właściciela na zarządcę. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Skąd zarządca nieruchomości może czerpać informacje o nieruchomościach?

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search