W poprzednim artykule omówiliśmy pięć skrótów, które występują w języku zarządcy nieruchomości. To SSWiN, DSO, KOB, PPM i SKD – sprawdź, co oznaczają. W tym wpisie zajmiemy się kolejnymi pięcioma skrótami.
PPOŻ.
Ppoż. – skrót oznaczający przepisy przeciwpożarowe
Przepisy ppoż. są ogółem zasad formalnych i zapisanych w prawie, dotyczących zabezpieczenia przeciwpożarowego w miejscu pracy.
Pracodawca ma obowiązek przeprowadzić szkolenie dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Według prawa firma musi zakomunikować pracownikom zasady przeciwpożarowe i zapoznać ich z instrukcją bezpieczeństwa ppoż.
Podział szkoleń ppoż.:
- wstępne – organizowane dla nowych pracowników
- podstawowe – szkolenie, podczas którego pracowników uczy się poprawnej obsługi gaśnicy oraz gaszenia poszczególnych pożarów, a także ryzyka pożarowego w miejscu pracy i dróg ewakuacyjnych
- specjalistyczne – dla osób stykających się w pracy z materiałami łatwopalnymi.
Systemy ppoż.
System przeciwpożarowy to grupa elementów, których zadaniem jest zapobiegnięcie wystąpienia pożaru lub jego rozprzestrzenia się.
Rodzaje systemów ppoż.:
- SSP – system sygnalizacji pożaru – rolą tego systemu jest jak najszybsze wykrycie pożaru i zaalarmowanie o jego powstaniu
- DSO – dźwiękowy system ostrzegawczy – o tym systemie pisaliśmy w poprzednim artykule – ZOBACZ
- system oddymiania – za zadanie ma odprowadzić dym i ciepło z miejsca pożaru
- system detekcji gazów toksycznych i wybuchowych – specjalistyczne instalacje i mechanizmy, które umożliwiają wykrycie wycieków gazu.
Przeglądy systemów ppoż.
Systemy przeciwpożarowe z biegiem czasu zużywają się lub ulegają uszkodzeniu, przez co zagrożone jest bezpieczeństwo obiektu i jego użytkowników. W związku z tym zgodnie z prawem budynek powinno się nie tylko wyposażyć w systemy ppoż., ale również dopilnować ich regularnej konserwacji i przeglądów. Odpowiedzialny za dbanie o należyty stan instalacji przeciwpożarowych jest zarządca budynku. Przegląd systemów ppoż. powinien się odbyć co najmniej raz w roku i zostać udokumentowany poprzez sporządzenie specjalnego protokołu i zapis w książce obiektu budowlanego (KOB).
Elementy systemów ppoż., które podlegają kontroli:
- systemy detekcji i sygnalizacji – w ich zakres wchodzą m.in. czujki pożarowe, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, sygnalizatory optyczne, centrale, ręczne ostrzegacze pożarowe
- gaśnice i sprzęt gaśniczy – kontrola gaśnic jest obowiązkowa przynajmniej raz w roku (w zależności od zaleceń producenta); co 5 lat należy wymienić środek gaśniczy
- systemy hydrantów – przegląd hydrantów trzeba przeprowadzić raz na rok, a raz na 5 lat kontrolę ciśnienia w wężach.
Poza wyżej wymienionymi elementami, skontrolować należy również drzwi przeciwpożarowe, systemy oddymiania i detekcji gazu, systemy tryskaczowe oraz oświetlenie awaryjne i wyposażenie ewakuacyjne.
DTR
DTR – Dokumentacja techniczno-ruchowa
Dokumentacja techniczno-ruchowa, zwana także paszportem maszyny, opracowywana jest osobno dla każdej maszyny i urządzenia.
Co powinna zawierać DTR:
- parametry techniczne i dane ewidencyjne
- rysunek zewnętrzny
- wykaz wyposażenia
- schematy funkcjonowania
- schematy elektryczne, pneumatyczne i kinematyczne
- instrukcję obsługi i użytkowania
- instrukcję BHP
- instrukcję konserwacji i smarowania
- normatywy remontowe
- wykaz części zamiennych i zapasowych
- wykaz posiadanego wyposażenia
- wykaz załączonych rysunków.
FM
FM – Facility Management
Facility Management to dyscyplina naukowa, które jest powiązana z nowoczesnym zarządzaniem procesami pomocniczymi organizacji, które realizowane są w obiektach niemieszkalnych. Termin ten pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i w nawiązaniu do nieruchomości jest tłumaczony jako „zarządzanie udogodnieniami”. Należyte zarządzanie procesami pomocniczymi w znacznym stopniu wpływa na poprawę efektywności działania konkretnego przedsiębiorstwa. Mówiąc prostym językiem Facility Management to obsługa techniczna nieruchomości.
Cele FM:
- utrzymanie obiektu w dobrym stanie technicznym
- zapewnienie usprawnień pomagających w wypełnieniu celów zawartych w statucie organizacji
- zabezpieczenie majątku przed utraceniem jego pierwotnej wartości.
PM
PM – Property Management
Property Management – zarządzanie nieruchomościami. Określenie to spotyka się głównie przy nieruchomościach komercyjnych. Sprawdź naszą ofertę zarządzania nieruchomościami komercyjnymi, dowiedz się, na czym polega i co wchodzi w zakres naszych działań.
UDT
UDT – Urząd Dozoru Technicznego
Urząd Dozoru Technicznego to instytucja państwowa, która została powołana, by zapewnić bezpieczeństwo urządzeń i instalacji technicznych podlegających dozorowi technicznemu.
Działania UDT to m.in.:
- kontrola i nadzór przestrzegania przepisów o dozorze technicznym
- dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi
- prowadzenie ewidencji eksploatowanych urządzeń technicznych
- ustalanie programów szkolenia osób, które obsługują i konserwują urządzenia techniczne
- certyfikowanie systemów jakości tyczących się urządzeń technicznych.
Centrala UDT znajduje się w Warszawie. Poza tym w skład UDT wchodzi 10 oddziałów terenowych oraz 22 biura, które są rozmieszczone w całej Polsce.