Place zabaw we wspólnocie mieszkaniowej

Blog nieruchomości MAWEN

Wspólnoty mieszkaniowe Warszawa i inne powinny w miarę możliwości dbać o to, by tereny do nich należące, były przyjazne dla właścicieli lokali, a także trafiały w potrzeby różnych grup wiekowych. Mogą na przykład rozważyć założenie ogólnodostępnego tarasu na dachu budynku, co wyjaśnialiśmy już na naszym blogu. Oczywiście, nie można zapomnieć o najmniejszych mieszkańcach wspólnot. Dla nich warto pomyśleć o instalacji placów zabaw. Co warto o nich wiedzieć?

Plac zabaw – jaki powinien być i jak to osiągnąć

Place zabaw powinny być przede wszystkim przyjazne dla dzieci, ale też – co najważniejsze – bezpieczne. Wspólnota mieszkaniowa Warszawa może założyć i prowadzić takie miejsce. Musi jednak pamiętać o tym, że bierze na siebie w ten sposób odpowiedzialność za bezpieczeństwo korzystających.

Urządzenia na plac zabaw są bardzo urozmaicone i można je kupić w naprawdę dużej rozpiętości cenowej. Wybierając urządzenia warto mieć świadomość tego, jakie certyfikaty mogą one mieć i co one oznaczają. Spotkać można urządzenia zabawowe oznaczone normą EN 71-8, co określa, że są one przeznaczone do użytku przydomowego. Nie spełniają więc norm do użytku publicznego lub grupowego. Jeśli wspólnota mieszkaniowa Warszawa lub inna chce wybrać bezpieczne huśtawki, zjeżdżalnie, piaskownice, itd. to powinna szukać tych oznaczonych normą PN-EN 1176. Niestety, nie jest to wymagane bezpośrednio w przepisach prawnych, a jest dobrowolne. Administracja wspólnot mieszkaniowych Warszawa i nie tylko powinna się jednak zastanowić, czy chce oszczędzić kosztem bezpieczeństwa i ryzykować ewentualnymi wypadkami.

Zgodnie z normą PN-EN 1176-7:2009 każdy plac zabaw powinien być sprawdzany przed oddaniem do użytku na zgodność z normą. Niestety, praktyka pokazuje, że jest to niezbyt często stosowane, a szkoda. Pozwala to bowiem zwiększyć o bezpieczeństwo dzieci.

Prawo budowlane wymaga jedynie przeglądu pięcioletniego placu zabaw, wykonywanego przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi. Zazwyczaj jednak wykonawcy placów zabaw wręczają zarządcy nieruchomości Warszawa lub inne miasto, instrukcję, w które wymagają przeprowadzania większej liczby kontroli:

  • wzrokowej raz w tygodniu, którą może wykonywać konserwator lub firma sprzątająca;
  • funkcjonalnej – co 1-3 miesięcy, którą powinien wykonać inspektor lub przeszkolony administrator;
  • corocznej – wykonywanej przez inspektora (więcej na temat innych corocznych przeglądów wymaganych prawem przeczytasz w tym artykule).

Zarządcy nieruchomości Warszawa i nie tylko powinni również zadbać, by w widocznym miejscu umieścić regulamin placu zabaw wraz z instrukcją korzystania, telefonami alarmowymi i danymi kontaktowymi administratora placu. Dobrze też umieścić informację o tym, że dzieci powinny przebywać pod opieką dorosłych, czy też o zakazie spożywania alkoholu i paleniu papierosów.

Oczywiście nie ma możliwości, by wyeliminować wypadki do zera. W takich przypadkach bardzo przydatne może się okazać wykupione przez wspólnotę mieszkaniową ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, o którym więcej można przeczytać w tym miejscu.  

Place zabaw we wspólnocie mieszkaniowej

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search