Nieruchomości komercyjne to budynki, jak również lokale, które dostosowane zostały do prowadzenia działalności gospodarczej. Przymiotnik „komercyjny” oznacza coś, co przynosi dochód, generuje zyski. Nieruchomość komercyjną można nazwać inaczej „nieruchomością dochodową”. Rzeczą wspólną dla wszystkich rodzajów nieruchomości komercyjnych jest docelowa grupa odbiorców, czyli przedsiębiorcy. Takie nieruchomości za cel mają zapewnienie firmom obszaru do prowadzenia biznesu. Jednak nieruchomości komercyjne to nie tylko nieruchomości zawierające się w definicji tego wyrażenia, ponieważ zaliczamy do nich również urzędy.
Cechą charakterystyczną nieruchomości komercyjnych jest to, że są niezamieszkane. Jednak obecnie nierzadko zdarza się, że nieruchomość komercyjna nie jest budynkiem osobnym. Często firmy deweloperskie budują osiedla, gdzie budynki posiadają kilka funkcji. Zazwyczaj na parterze tworzone są lokale handlowo-usługowe, a na kolejnych piętrach mieszkalne lub też czasem biurowe. Takiego rodzaju zabudowa ma sporo zalet. Kiedy lokale usługowe czy biurowe mieszczą się przy nieruchomościach mieszkalnych, swobodnie mogą do nich dotrzeć pracownicy oraz potencjalni klienci. Dzięki temu rosną zyski znajdujących się tam firm.
Ze względu na zastosowanie danego miejsca, nieruchomości komercyjne można podzielić na trzy rodzaje:
- nieruchomości biurowe,
- nieruchomości usługowe,
- nieruchomości handlowe.
Nieruchomości biurowe
Definicji nieruchomości biurowych raczej nie trzeba podawać – jak wskazuje nazwa są to nieruchomości przystosowane do pracy biurowej. Standard takiego rodzaju obiektów jest zróżnicowany. Klasyfikuje się jego trzy podstawowe klasy jakości: A, B i C. Klasa A to najwyższa klasa, czyli biurowce o najwyższym standardzie, a klasa C to lokale z najsłabszą jakością wykończenia. Użytkownik biura musi go odpowiednio zaadaptować, tak by było ono w 100 procentach przystosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań.
Sprawdź naszą ofertę zarządzania nieruchomościami biurowymi: ZOBACZ.
Nieruchomości usługowe
Do nieruchomości usługowych zaliczamy np. magazyny, firmy produkcyjne i fabryki, restauracje, prywatne przychodnie, gabinety kosmetyczne, parkingi, salony fryzjerskie czy obiekty przeznaczone do działalności turystycznej, czyli pensjonaty, hotele itp. W przypadku tego rodzaju nieruchomości komercyjnych ogromne znaczenie ma usytuowanie budynku, szczególnie dla gastronomii. Oczywiście lokale usługowe wymagają gruntownej adaptacji. Dla dużych klientów korporacyjnych ogromne znaczenie ma zrobienie odpowiedniego fit out’u. Czym jest fit out w nieruchomościach komercyjnych? Tego dowiecie się z jednego z naszych artykułów: ZOBACZ.
Zobacz naszą ofertę zarządzania nieruchomościami usługowymi: SPRAWDŹ.
Nieruchomości handlowe
Nieruchomości handlowe to obiekty, które przystosowane zostały do specyfiki galerii handlowych, drogerii, sklepów czy aptek. W tym przypadku budynki zazwyczaj gwarantują dostęp do dużej ilości wolnej przestrzeni. Minimalny okres wynajmu nieruchomości handlowej trwa zwykle kilka lat, jednak tyczy się to przede wszystkim większych inwestycji.
Sprawdź naszą ofertę zarządzania nieruchomościami handlowymi: ZOBACZ.
Zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi
Zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi nie należy do najłatwiejszych, wiąże się bowiem z wieloma poważnymi zadaniami. Co do nich zaliczamy? To przede wszystkim wzmocnienie pozycji danej nieruchomości na rynku, stałe poprawianie wizerunku firmy, racjonalizacja wydatków eksploatacyjnych budynku, zbudowanie przewagi wśród konkurencji, przyrost obrotów uzyskiwanych przez najemców, a także pomnożenie ilości osób odwiedzających daną nieruchomość (tu mowa szczególnie o centrach handlowych). Do obowiązków zarządcy należy również prowadzenie dokumentacji, kontrola stanu technicznego budynków, nadzorowanie prac remontowych, kontakt z firmami zewnętrznymi dostarczającymi różnego rodzaju usługi, a także budowanie dobrych relacji z najemcami. W związku z powyższymi zadaniami zarządca nieruchomości komercyjnej powinien posiadać rozległą wiedzę w wielu dziedzinach, takich jak: ekonomia, marketing oraz prawo. Powinien też dobrze znać lokalny rynek.
Zobacz naszą ofertę zarządzania nieruchomościami komercyjnymi: SPRAWDŹ.