Dlaczego i jak weryfikować ceny zakupywanych towarów i usług?

Blog nieruchomości MAWEN

Z pewnością, jeśli wydajemy własne pieniądze to zazwyczaj uważnie porównujemy i analizujemy oferty, aby wybrać jak najlepszy stosunek jakości do ceny. Jeżeli potem okazuje się, że przepłaciliśmy lub mogliśmy wybrać lepiej to jesteśmy mocno rozczarowani. Firmy zarządzające nieruchomościami Warszawa i inne dokonując zakupów usług lub towarów mają na swoich barkach dość sporą odpowiedzialność – decyzja stosunkowo niewielkiej grupy osób będzie miała wpływ na życie wszystkich użytkowników danej nieruchomości. Jednak zarządcy nieruchomości Warszawa i Polska nie wydają własnych pieniędzy (a nawet jeśli to tylko w jakimś ułamku), a psychologicznie jest udowodnione, że mniej bolą porażki grupowe niż indywidualne. Niemniej jednak dobra obsługa nieruchomości Warszawa charakteryzuje się m.in. tym, że starannie i rozsądnie ocenia różne dostępne oferty na rynku (na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając zarządcę nieruchomości pisaliśmy w tym artykule).

Co sprawdzać i jak się rozliczać?

Zazwyczaj kwestia dokonywania zakupów towarów jest dość prosta. Określamy co konkretnie jest niezbędne, jakim parametrom powinno opowiadać i w dostępnych źródłach (np. w sklepach stacjonarnych i internetowych) porównujemy różne opcje. Pomocne bywa poczytanie opinii, zarówno o konkretnym produkcie, jak i o firmie, która dany towar tworzy. Oczywiście na szczęście powoli wszyscy rozumieją, że decydująca o zakupie jest nie tylko cena. Chodzi raczej o znalezienie produktu oferującego jak najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny.

Co jednak powiedzieć o zapłacie za usługi? Jeśli mowa o wynagrodzeniu za ich wykonanie to sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dobrze i precyzyjnie je ustalić? Istnieje kilka sposobów na wycenienie usługi:

  • Konkretna cena za wykonanie usługi – dzieje się tak wtedy, jeśli można precyzyjnie ustalić co i w jakim zakresie ma być wykonane. Stosowane np. przy usłudze sprzątania klatek schodowych.
  • Stawka godzinowa pracownika – często stosowana w sektorze ochrony (kiedy warto zdecydować się na zatrudnienie ochroniarza – przeczytaj tutaj). W tym przypadku zazwyczaj ważna jest dla nas ilość godzin obecności i gotowości do interwencji pracownika, gdyż ciężko przewidzieć, co konkretnie będzie musiał na danej zmianie zrobić.
  • Stawka ryczałtowa za parametr obszaru świadczenia usługi (zazwyczaj będzie to 1 m2) – płatna m.in. właśnie za zarządzanie nieruchomościami (o tym jakie stawki obowiązują w tym roku za 1 m2 w zarządzaniu nieruchomościami informowaliśmy w tym artykule).
  • Indywidualna wycena poszczególnych części usługi według przyjętego i ustalonego z góry miernika – dotyczy to sytuacji, gdzie trudno przewidzieć, jaki będzie końcowy zakres przeprowadzonych prac przez wykonawcę i okaże się to już podczas ich podjęcia, czyli np. podczas remontu klatki schodowej.

Warto również wspomnieć o tym, iż zarządca nieruchomości Warszawa i inne przy pewnych pracach musi okazać wzmożoną czujność. Np. wynajmując firmę wykonującą spory remont ważne, by obserwował i odbierał poszczególne etapy prac. Może się bowiem okazać, że jeśli przegapi właściwy moment to ciężko będzie potem stwierdzić czy wykonawca daną pracę faktycznie wykonał, czy zaś próbuje podnieść cenę i nas naciągnąć. Jeśli np. wykonuje instalację elektryczną to po zaszpachlowaniu i pomalowaniu ścian nie będziemy w stanie określić, ile pracy faktycznie wykonał. Ważną praktyką jest również uzyskanie zgody zarządcy na wykonywanie dodatkowych prac, które mogą wyniknąć w trakcie prowadzenia robót.

Dlaczego i jak weryfikować ceny zakupywanych towarów i usług?

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search