Posiadanie nieruchomości jest z pewnością opłacalną, ale i mocno odpowiedzialną oraz obciążającą sprawą. Wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, ale również dużej wiedzy z różnych obszarów życia, aby nieruchomość pozostawała w dobrej kondycji. Bez wątpienia można uprościć sobie ten proces zlecając specjalistom zarządzanie naszym obiektem. Zostanie wtedy zapewne przypisany nam Facility Manager. Kim on jest i jakie są jego obowiązki?
Niełatwa definicja i wiele zadań
Tak naprawdę nie sposób dokładnie przetłumaczyć z angielskiego rolę Facility Managera. Według stowarzyszenia IFMA facility management to:
„profesjonalna działalność, której zadaniem jest sprawowanie szeroko pojętej opieki nad budynkiem, a w szczególności obniżenie kosztów jego utrzymania, podnoszenie jakości oferowanych w nim usług oraz zachowanie, a nawet podnoszenie jego wartości rynkowej”.
Tak więc Facility Manager w bardzo dużym uproszczeniu to kierownik techniczny obiektu, moglibyśmy go też nazwać opiekunem technicznym nieruchomości lub zarządca technicznym nieruchomości. Powinien on podlegać pod zarządcę lub administratora nieruchomości. Dlaczego warto zlecać zarządzanie nieruchomościami dowiesz się z tego artykułu.
Z pewnością musi on posiadać sporą wiedzę techniczną – przy czym niekoniecznie musi umieć naprawić wszystko, co się zepsuje. Chodzi raczej o znajomość procesów zachodzących w różnych instalacjach i generalną orientację co jak działa.
Niezbędne są też umiejętności kierownicze – to Facility Manager zarządza wszelkimi czynnościami związanymi z utrzymaniem budynku. Zleca też niezbędne prace konserwacyjne i naprawcze.
Główne funkcje Facility Managera
Z pewnością nie sposób wymienić ich wszystkich, będą też one się różnić w zależności od poszczególnych nieruchomości. Można je uszeregować w 3 konkretnych grupach:
- Techniczne zarządzanie budynkiem – chodzi tu o bieżącą i ciągłą kontrolę poszczególnych instalacji obiektu – hydraulicznej, elektrycznej, grzewczej, itp. Tu właśnie potrzebna jest wiedza techniczna, aby rozumieć w jaki sposób funkcjonuje dany obiekt i w sposób właściwy nim zarządzać.
- Dozór nad zleconymi pracami technicznymi – zarządca nieruchomości dba o jej konserwację, by zminimalizować ryzyko poważnej awarii, a w razie jej wystąpienia dąży do jak najszybszego jej usunięcia – znajduje odpowiednich wykonawców i nadzoruje ich pracę. Ważne też jest, by dopilnowywał terminów przeglądów zleconych prawem oraz by według założonego harmonogramu odbywały się przeglądy serwisowe. Więcej na temat obowiązkowych przeglądów w nieruchomościach komercyjnych przeczytasz tutaj.
- Zarządzanie ludźmi – serwisantami oraz pracownikami, którym zleca poszczególne zadania. Należy umieć precyzyjnie zlecać zadania, ale też w umiejętny sposób kontrolować sposób ich wykonania. Niezbędna jest też umiejętność komunikowania się oraz rozwiązywania sytuacji kryzysowych.
Jak więc widać zakres obowiązków Facility Managera jest naprawdę bardzo duży, a co za tym idzie wymaga od niego wiedzy technicznej, prawnej, interpersonalnej.
Czy warto skorzystać z usług Facility Managera?
Z pewnością jest to wydatek. Jednak niesie za sobą sporo korzyści, których nie sposób przeliczyć na pieniądze. Na pewno oszczędzamy sporo czasu, a także ściąga to z nas odpowiedzialność za procesy konserwacyjno – naprawcze. Pomaga nam też uniknąć o wiele bardziej kosztownych awarii.
Bez wątpienia jednak należy tu skorzystać z usług doświadczonej i, co bardzo ważne, godnej zaufania firmy. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.