Koszty zarządzania nieruchomością wspólną

Blog nieruchomości MAWEN

Wspólnoty mieszkaniowe Warszawa i inne ponoszą różne koszty. Poza indywidualnymi rachunkami za zużyte media, właściciele lokali często płacą również składki na fundusz remontowy (więcej na jego temat przeczytasz w tym artykule). Jeżeli zdecydują się na zatrudnienie zarządcy nieruchomości Warszawa i nie tylko, to oczywiście będą składać się także na jego wynagrodzenie (jakiej wielkości są to stawki, wyjaśnialiśmy już na naszym blogu). Są to jednak wydatki opcjonalne. Wydatkiem, który z pewnością ponosi każdy właściciel, są koszty zarządzania nieruchomością wspólną. Są one rozliczane przez wszystkich współwłaścicieli na zasadach przyjętych uchwałą. Przepisy prawa jasno również precyzują, że należy je uiszczać do 10 dnia każdego miesiąca jako zaliczkę na dany miesiąc. Są to dość znaczące kwoty. Co wchodzi w skład tych kosztów?

Koszty zarządzania nieruchomością wspólną – co obejmują?

Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest nieruchomość wspólna, możesz się tego dowiedzieć, czytając ten artykuł.

Wysokość kosztów będzie różna dla każdej nieruchomości. Zależy ona bowiem od jej wielkości, rodzaju i przeznaczenia. Przyjąć jednak można, że w większości nieruchomości w ich skład będą wchodzić podobne koszty:

  • Utrzymanie czystości i porządku

Płacąc za utrzymanie czystości i porządku, płacimy za sprzątanie, utrzymanie terenów zielonych oraz odśnieżanie w sezonie zimowym. Klikając w linki, dowiesz się więcej na te tematy.

  • Remonty, naprawy i konserwacja

W skład tych kosztów wchodzą rachunki konserwatora, bieżące niewielkie naprawy, modernizacja nieruchomości, remonty kapitalne (jeśli nie są pokrywane ze wspomnianego już funduszu remontowego).

  • Ochrona i bezpieczeństwo

W zależności od tego, na co zdecydowała się wspólnota mieszkaniowa Warszawa lub inna, w której mieszkasz, niezbędne mogą być opłaty za ochronę, monitoring, systemy alarmowe.

  • Koszty administracyjne

Inaczej nazwalibyśmy to kosztami biurowymi. Chodzi tu o opłaty za zarządzanie nieruchomością oraz obsługę finansową. Będą to więc rachunki księgowości, opłaty za użytkowanie nieruchomości (np. podatki) czy koszty prawnika (np. jeśli przygotowuje umowy najmu lokali).

  • Koszty eksploatacyjne

Będą to rachunki za utrzymanie nieruchomości. W ich skład będą wchodzić koszty szeroko pojętych mediów – ogrzewania, wentylacji, internetu, windy, anteny zbiorczej, itd.

  • Ubezpieczenie

Jak już pisaliśmy w naszych artykułach, warto ubezpieczać budynek. Dobrze jest też wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Wspólnota mieszkaniowa Warszawa lub inna musi rozliczyć się przed właścicielami lokali z otrzymanych zaliczek. Powinna to zrobić na zakończenie roku kalendarzowego.

Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi Warszawa lub inne miasto obejmuje więc sprawne pobieranie zaliczek, opłacanie rachunków, a także późniejsze rozliczenie się z tego. Oczywiście dobrze jest również dążyć do tego, by ponoszone koszty były jak najmniejsze. Idealnie byłoby, gdyby nieruchomość była w stanie pokryć te koszty z pożytków, które przynosi. Sprawny zarządca nieruchomości będzie się starać w tym pomóc, o ile to możliwe. Zachęcamy do kontaktu z nami, chętnie przeanalizujemy sytuację w Waszej wspólnocie. 

Koszty zarządzania nieruchomością wspólną

Wyszukaj tematu na blogu

Start typing and press Enter to search